onsdag 10. oktober 2012

Glutenfrie produkter jeg har prøvd til nå

Å leve glutenfritt er litt uvant og veldig dyrt om man kjøper ferdig produkter. Nå har jeg prøvd ut litt diverse og det er helt ok. Wasa sine knekkebrød er rimelige til ca 23-25 kr pakka. Det er en tier mer enn hva Ryvita, som jeg spiste før, koster.
Semper ligger høyere i pris og Havreknacke ga jeg vel 34 kr for. Her kan man faktisk spare litt på å se hva de ulike butikkene tar for samme vare- sett de enda dyrere enn dette og!
Schar sin musli er god. Den kosta faktisk over 60 kr på en butikk! Tror jeg ga halvparten av det. Chiabattaene tror jeg ikke jeg tåler da de inneholder gjær. Men gode i smak var de og verdt sine 34 kr vil jeg tørre å påstå.
Vaflene fra Toro sklir ned hos alle her i huset. De blir akkurat som vanlige i konsistens og smaker veldig godt! 18 kr pakka må sies å være greit nok :-)
Skulle jo tro det er lett å kutte gluten, men det gjemmer seg så mange steder man nesten ikke skulle tro! Kryddet og buljong er det ofte gluten i så da måtte jeg kjøpe en glutenfri variant. Buljongen fra Naturata kosta vel 40-50 kr. Den er ikke veldig salt av seg.
Havre er naturlig glutenfritt, men ofte laget på steder med andre kornsorter. Voksne med cøliaki kan som oftest ha havre. Er det merket glutenfritt så tror jeg barn kan ha det og. Bjørn havre gryn glutenfri smaker likt som vanlig havre gryn ;-)
Håper å få tid til et innlegg om hva cøliaki er etterhvert.






Norsk muslimah 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar