søndag 23. desember 2012

Cøliaki - oppdatering

Salam alejkum og god søndag til alle :-)

I det siste har jeg hatt altfor mange tanker rundt cøliaki og kosthold. Min biopsi var positiv, noe legen forøvrig sa da jeg ble gastroskopert også. Mye magevondt i det siste, da spor av gluten er noe jeg tydeligvis ikke kan ha. Helsedirektoratet tillater 0,3 % gluten som glutenfritt, det vil si at selv om matvarer er merket glutenfritt, så kan det være jeg ikke kan spise det allikevel.

Jeg testa alle tre barna mine også, egentlig hadde jeg ingen mistanke om at det skulle slå ut på andre enn jenta mi som alltid har slitt med magen fra hun var liten. SubhanAllah, minstemann hadde så høyt utslag, 12 - 13 ganger forhøyet, at han nå er satt på gluten- og melkefri diett. Han har også utviklet jernmangelanemi og forstoppelse. Mellomste hadde utslag forenelig med cøliaki på blodprøven, men han må gastroskoperes i narkose over nyttår. Prøven til jenta mi hadde ikke laboratoriet fått, selv om jeg sendte den opp sjøl, så vi har fått tatt en ny prøve av henne.

Det er ikke verdens undergang å ha cøliaki, og på en måte blir det lettere for meg om alle må ha glutenfritt kosthold. Jeg vil få et ett dagers kurs på sykehuset hvor jeg blir satt inn i rett kosthold, og vi har fått time til ernæringsfysiolog i februar for mini. Nå venter vi bare på svar på de utvidede blodprøvene hans så han kan få diagnosen uten gastroskopi. Så nå blir det å lete fram oppskrifter og lage glutenfri, god mat :-)
Det finnes så mange gode produkter nå, men jeg vil satse på å lage mye selv da det ofte er lite fiber og næring i mye av det som er å få kjøpt. Også er det selvsagt dyrt. Blir bra å komme oss nærmere Sverige inshAllah og få handla der! Håper å kunne blogge en del framover. Er det noen som har tips, så må de bare komme med de!

Norsk muslimah 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar